صحبت های رئیس جمهور در خصوص قیمت خودرو موثر بود؟

به گزارش فیس راز، دو خودروساز بزرگ کشور اخیرا اقدام به افزایش قیمت خودرو محصولات خود کردند. اگر چه پس از ابلاغیه خودروسازان، رییس جمهور دستور توقف افزایش قیمت خودرو را صادر کرد.

صحبت های رئیس جمهور در خصوص قیمت خودرو موثر بود؟

خبرنگاران - مهدی درفشی: اخیرا شرکت ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات فراوریی خود را افزایش دادند. این افزایش قیمت، در بعضی موارد قیمت محصولات را به کانال های قیمتی بالاتر رساند. به طور مثال، قیمت کارخانه تارا دنده ای با افزایش حدود 40 میلیون تومان از 278 میلیون تومان به 315 میلیون تومان رسید. قیمت سایپا شاهین نیز 14.4 درصد گران و با 49 میلیون افزایش، از سوی سایپا 341 میلیون تومان اعلام شد.

افزایش قیمت خودروسازان منتفی شد!

به دستور رییس جمهور و باتوجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه ای نداشت، افزایش قیمت منتفی شد. وزارت صمت نیز از خودروسازان خواست تا قیمت ها را به حالت قبل برگردانند. مضاف بر افزایش قیمت کارخانه محصولات، دو شرکت ایران خودرو و سایپا از حذف شرط در رهن ماندن سند خودروها خبر دادند. سند خودروهای در رهن امکان آزاد شدن را دارند. خودروهای ارائه شده در طرح های نو با سند آزاد عرضه خواهند شد.

افت و خیز قیمت ادامه دارد؟

با اعلام حذف شرط در رهن ماندن سند خودرو، قیمت ها تا حدودی در بازار کاهش یافت. چرا که سند بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار در رهن است . این خودروها به مراتب مشتری های کمتری نسبت به خودروهایی با سند آزاد دارند. با آزادسازی سند، تعداد خودروهای صفر کیلومتر مجاز به معامله در بازار افزایش خواهد یافت. البته آقای نادی، کارشناس بازار خودرو اوضاع را جور دیگری می بیند. او به خبرنگاران گفت که آزادسازی سند خودروهایی که در زمان رهن به فروش رفتند، باعث ایجاد مشکل بین خریداران و فروشندگان خواهد شد.

قیمت چقدر افزایش و کاهش داشت؟

در دو سه هفته گذشته، قیمت خودرو آرام آرام افزایش یافت. این فرایند افزایش، زمانی شتاب گرفت که خودروسازان قیمت های نو را اعلام کردند. پس از اعلام قیمت های نو، هر خودرو حداقل ده میلیون تومان افزایش قیمت داشت. به طور مثال، خانواده ایکس 200 گروه خودروسازی سایپا شامل تیبا، تیبا هاچ بک، ساینا و کوییک در آستانه رسیدن به کانال 200 میلیونی ها شدند. قیمت نسخه اتومات کوییک فراتر از 250 میلیون تومان شد. از خانواده پراید نیز قیمت مدل 111 ساخت سال 99 به 175 میلیون و مدل 151 ساخت سال 1400 به 180 میلیون تومان رسید. البته هم اکنون قیمت این دو گروه خودرویی از محصولات سایپا تا حدودی کاهش یافت. قیمت پراید 111 هم اکنون حدود 169 میلیون تومان و پراید 151 حدود 176 میلیون تومان است. نسخه پلاس این وانت 180 میلیون تومان است. از خانواده ایکس 200 نیز قیمت کوییک از حدود 190 میلیون تومان به 182 میلیون تومان رسید.

شرایط ایران خودرویی ها؟

ایران خودرویی ها نیز کاهش قیمت نسبی در بازار داشتند. نسبت به هفته گذشته، سمند ال ایکس با موتور 1.8 لیتری از 260 به 253 میلیون تومان رسید. نسخه مجهز به موتور ای اف7 نیز با پنج میلیون کاهش، 275 میلیون تومان قیمت خورد. در خانواده پژو، قیمت بعضی مدل ها ثابت ماند. قیمت پژو 206 تیپ دو نسبت به هفته پیش، ثابت است. این خودرو 260 میلیون تومان قیمت دارد. قیمت پژو 206 تیپ پنج با شش میلیون تومان کاهش، به 294 میلیون تومان رسید. قیمت دنا معمولی نیز نسبت به هفته گذشته در محدوده 340 میلیون تومان ثابت ماند.

افزایش قیمت خودرو لغو شد
فراوری دوباره خودرو تندر 90 با موتور ایرانی در ایران خودرو
بازار خودرو ترکیه چگونه است؟ / خودروهایی که با 500 میلیون تومان می توان خرید
خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / خبرنگاران باز هم در مقام اول
منبع: بیت ران
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2005

به "صحبت های رئیس جمهور در خصوص قیمت خودرو موثر بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صحبت های رئیس جمهور در خصوص قیمت خودرو موثر بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید