نگهداری و تربیت دوبرمن با تکیه بر چند نکته اساسی

به گزارش فیس راز، نگهداری و تربیت دوبرمن به آسانی و با توجه به ملاحظات خاصی قابل انجام است. از جمله این ملاحظات می توان به تغذیه صحیح، مراجعه مرتب به دامپزشکی، شستشوی صحیح، ورزش دادن به سگ و ... اشاره کرد.

نگهداری و تربیت دوبرمن با تکیه بر چند نکته اساسی

خبرنگاران - سرویس گیاهان و حیوانات | آیا شما قصد خرید سگ دوبرمن دارید و نمی دانید چگونه از آن مراقبت کنید؟ این سگ نرم، قدرتمند، باهوش و بزرگ همراه با خزهای کوتاه و قامت بلند است و می توان با توجه به نکات مهمی درباره تغذیه، تربیت، استحمام و... از این حیوان خانگی نگه داری کرد. در این مقاله به بررسی چگونگی نگهداری از دوبرمن که یکی از معروفترین نژاد در سگ ها است اشاره می کنیم؛ مواردی که با پرداختن به آن، سلامتی و شادی این حیوان خانگی را برای شما تضمین می کند.

مراحل لازم برای مراقبت، نگهداری و تربیت دوبرمن

1. مراجعه به دامپزشکی

اولین کاری که باید انجام دهید، بردن سگتان به دامپزشکی برای معاینات کامل و تزریق واکسن های اساسی است. به علاوه، چک آپ های منظم و معاینات کامل توسط یک متخصص بسیار اهمیت دارد تا به کمک آن بتوانید رشد نرمال و طبیعی آن را پیگیری کنید. این سگ ها ممکن است گاهی دچار سندروم وابلر که منجر به ناهنجاری استخوانهای مهره گردن و بیماری ماهیچه های قلب که منجر به بزرگ شدن قلب می شود، شوند. هر دو بیماری برای این نژاد از سگ ها طبیعی است اما باید علائم بیماری هرچه زودتر تشخیص داده شود.

2. تربیت صحیح

شما باید زمانی را برای تربیت سگ دوبرمنتان از سن بسیار کم آغاز کنید. آموزش رفتار خوب برای دوبرمن بسیار مهم است و باعث می شود رشدکرده و به یک سگ مطیع تبدیل شود. این نژاد بسیار باهوش است و در صورتی که به آن به خوبی آموزش داده شود، می تواند فرمان های شما را (مانند فرمان بشین) متوجه شود. همه آن چیزی که به آن نیاز دارید تلاش مثبت و صبوری است.

این سگ بسیار سمج و لجوج است و شما باید تلاش زیادی برای تربیت آن انجام دهید. زمانی که یک دوبرمن به زندگی تنها عادت می کند و بیرون رفته و با سگ های دیگر ارتباط برقرار می کند، می تواند به وسیله غریزه قدرتمند حفاظت طبیعی اش مضطرب شود. شرکت در کلاس های مربوطه می تواند از ایجاد این مسائل جلوگیری کند؛ چرا که سگ می آموزد که در کنار سگ ها و انسان های دیگر نیز آرام باشد

3. تغذیه مناسب

یکی از مهمترین جنبه های نگهداری و تربیت دوبرمن، تغذیه است. شما باید غلات، برنج قهوه ای و گوشت با کیفیتی را برای سگتان تأمین کنید. سهم این غذا بسته به سطح فعالیت های فیزیکی، وزن و سن متفاوت است. زمانی که سگتان یک ساله شد، آن را با غذاهایی تغذیه کنید که برای حیوانات خانگی طراحی شده و شامل همه مواد غذایی مهم و اساسی به منظور رشد آنها می باشد. اگر احساس کردید که سگتان دچار افزایش وزن سریع شده است، با دامپزشک سگتان راجع به تغییر نوع غذا صحبت کنید.

4. ورزش کافی

برای نگهداری و تربیت دوبرمن خود، باید به او تمرین دهید تا روی فرم بماند. شما باید سعی کنید حداقل چندبار در روز سگتان را ورزش دهید. اگرچه پیاده روی طولانی عالی است، اما باید فضایی را فراهم کنید که سگتان بتواند بدود و انرژی اش را تخلیه کند. برای تمرین سگ از توپ و یا اسباب بازی که دوست دارد استفاده کنید. اگر شما به دویدن یا دوچرخه سواری علاقه مند هستید، می توانید سگتان را هم شریک کنید.

5. حمام و شستشو

حمام و شستشو برای این نژاد کار سختی نیست. اگر دوبرمن ها شستشو شوند و غذهای باکیفیتی به آنان داده شود، نیازی به استحمام مکرر ندارند. شما برای نگهداری و تربیت دوبرمن خود، باید آن را ماهی یک بار استحمام کنید و نه بیشتر. زیرا ممکن است پوست سگتان به دلیل خارج شدن روغن های طبیعی خشک شود. برای شستن دوبرمن خود از یک صابون ملایم استفاده کنید و سپس به خوبی آن را بشویید. اگر بوی نا مطبوع تندی از سگ شما خارج شود، دلیل آن غذای نامناسب است نه این که سگ شما کثیف بوده است. اگر شاهد قرمز شدن و خشک شدن پوست سگتان بودید و دیدید که پوستش نازک شده است، سریعا به دامپزشکی مراجعه کنید تا تشخیص داده شود که آیا مشکل از بیماری خاصی مانند پرکاری تیروئید نشأت می گیرد یا خیر. برای داشتن یک پوست نرم در سگتان شما به فعالیت خاصی نیاز ندارید و به راحتی باید آن را تمیز کنید و باید بدانید حتی یک بار در هفته نیز بیش از نیاز اوست.

6. حفظ سلامت دندان

یکی دیگر از جنبه های مهم مراقبت، نگهداری و تربیت دوبرمن، سلامت دندان های اوست. یک رژیم غذایی خوب کلید سلامتی دندان ها و لثه هاست که نتیجه آن تنفس دلپذیر است. همچنین پیشنهاد می شود از اسباب بازی های جویدنی استفاده کنید. در واقع استفاده از استخوان گوشت، یک راه بسیار عالی برای تمرین دادن و قدرتمند نگه داشتن و نیز تمیز و سالم حفظ کردن دندان های این نژاد از سگ ها است. علاوه بر ایت شما باید سگتان را به مسواک زدن دندانهایش از سنین کم عادت دهید. از مسواک های مخصوص استفاده کنید و از سن پایین این کار را آغاز کنید تا از ایجاد مسائل در آینده جلوگیری شود.

7. کوتاه کردن ناخن

کوتاه کردن ناخن های سگ دوبرمنتان را فراموش نکنید. پاهای دوبرمن بلند هستند و مهم است که ناخن هایش زیاد بلند نشوند و از فرمشان خارج نگردند. راهکار این موضوع این است که ناخن ها را پیش از این که زیاد بلند شوند یک بار در هفته و بسیار آرام بچینید. این کار باید از سن کم و به صورت مکرر انجام شود. همچنین می توانید برای کمک دریافت به دامپزشک مراجعه کنید. از ناخن گیر های مخصوص سگ ها استفاده کنید و در عین حال، ناخن هایش را تمیز نگه دارید. با دریافت هر ناخن، یک جایزه برای رفتار خوب سگتان در نظر بگیرید و به او بدهید. همچنین حواستان باشد که ناخن را خیلی نازک نکنید چرا که این کار می تواند برای سگتان عملی دردناک باشد.

8. مکان زندگی دوبرمن

دوبرمن نیاز به یک مکان آرام و راحت برای استراحت جدا از شلوغی و غیره دارد. شما می توانید از یک رخت خواب مخصوص سگ و یا یک جعبه چوبی استفاده کنید. سعی کنید از یک روسری پشمی، پتو، ملافه و یا پشتی تمیز در مکان خواب سگ استفاده کنید. حواستان به مکان خواب سگتان باشد و آن را به طور منظم بررسی کنید. اگر سگ شما زیاد به خارج از فضای خانه می رفت، مطمئن شوید که پوشش مناسب داشته باشد و به آب سرد کافی در هوای گرم و نیز فضای گرم، سرپوشیده و خشک در زمستان دسترسی دارد.

آیا شما سگ دوبرمن دارید؟ آیا روش های دیگری که برای حفاظت، نگهداری و تربیت دوبرمن می شناسید؟ دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با مخاطبان خبرنگاران درمیان بگذارید.

برگرفته از: animals.onehowto و animalcaretip

منبع: setare.com
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1602

به "نگهداری و تربیت دوبرمن با تکیه بر چند نکته اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری و تربیت دوبرمن با تکیه بر چند نکته اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید