همه چیز درباره استودیوی پیکسار: کارخانه انیمیشن های دوست داشتنی

به گزارش فیس راز، همه آن هایی که دنیای سینما را دنبال می کنند، استودیوی پیکسار را می شناسند. یک استودیوی انیمیشن سازی آمریکایی که بیشتر از هر چیز دیگری به لوگوی جذابی که دارد، مشهور است؛ یک چراغ مطالعه که روی حرف دوم عبارت انگلیسی پیکسار فرود می آید. استودیوی پیکسار یکی از پیشتازان دنیای انیمیشن لقب می گیرد که همیشه کیفیت را به کمیت ترجیح داده و شاید همین هم باعث شده با وجود عناوین اندکی که خلق کرده حالا یکی از محبوب ترین استودیوهای انیمیشن سازی باشد.

همه چیز درباره استودیوی پیکسار: کارخانه انیمیشن های دوست داشتنی

انیمیشن های پیکسار نه تنها در جلوه های تصویری خلاق و پویا هستند بلکه داستان های احساسی و مجذوب کنندهی دارند که نه تنها بچه ها را سرگرم می کند بلکه برای بزرگسالان هم مجذوب کننده و خیره کننده اند. در این جا همه چیز درباره استودیوی پیکسار را برای شما جمع آوری کرده ایم. در ادامه می توانید تاریخچه این استودیوی انیمیشن سازی را بررسی کنید، جزییات آثار آن ها را بخوانید و اطلاعاتی که از این مجموعه محبوب نمی دانید را کسب کنید.

تاریخچه پیکسار: از حضور استیو جابز تا فروش تاریخی به دیزنی

نخستین جرقه های شکل گیری استودیوی پیکسار به 1974 بازمی شود؛ جایی که ادوین کتمول و همکارانش پیروز شدند رایانه های طراحی انیمیشن سازی را وارد دوران نوی کنند. فناوری نو آن ها به سرعت مورد استقبال فیلمسازان جهانی سینما قرار گرفت و همین هم باعث شد جورج لوکاس در سال 1979 از کتمول و همکارانش برای همکاری با استودیوی لوکاس فیلم دعوت کند. بنابراین استودیوی فناوری های طراحی کامپیوتری پیکسار نخستین بار با مجموعه لوکاس فیلم وارد جهانی سینما شد. با این حال کتمول و دوستانش در سال 1986 از لوکاس فیلم جدا شدند.

استیو جابز که آن روزها مدیریت شرکت NeXT Inc را برعهده داشت، استودیوی پیکسار را خریداری کرد. او ادوین کتمول را به عنوان مدیر اجرایی پیکسار انتخاب کرد و خودش هم به صندلی ریاست هیئت مدیره تکیه زد. بنابراین خالق برند محبوب اپل اگرچه در ابتدا انتظارات خاصی از کتمول و همکارانش داشت اما نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت پیکسار داشته است. در همه این سال ها، پیکسار به ساخت انیمیشن های سه بعدی کوتاه مشغول بود اما در سال 1989 برای ساخت تبلیغات تلویزیونی وارد عمل شد و مدتی پس از آن برای ساخت سه انیمیشن سینمایی با استودیوی سینمایی دیزنی به توافق رسید.

اکران انیمیشن داستان اسباب بازی ها در سال 1995 یک جهش باورنکردنی برای استودیوی پیکسار بود. پیروزیت انیمیشن های پیکسار ادامه دار بود و عناوینی مانند داستان اسباب بازی ها 2 و در جستجوی نمو هم با همکاری دیزنی اکران شدند. استقبال و محبوبیت انیمیشن های پیکسار هر روز بیشتر می شد و مدیران استودیوی دیزنی که می دانستند به عناوین پیکسار نیاز دارند، به آن ها نزدیک تر شدند. وقتی در سال 2006 قرارداد میان دیزنی و پیکسار به سرانجام رسید، استودیوهای سینمایی برای خرید پیکسار علاقه مند بودند اما به نظر می رسید شانس دیزنی از همه رقبا بیشتر باشد.

به همین دلیل هم استیو جابز با فروش پیکسار به دیزنی موافقت کرد. دیزنی با 7.4 میلیارد دلار، پیکسار را تصاحب کرد. این خرید رکوردهای قبلی دیزنی را شکست و پیکسار را به گران ترین زیرمجموعه آن ها تبدیل کرد. هر سهم پیکسار به 2.3 سهام دیزنی اضافه شد تا استودیوی محبوب انیمیشن سازی بخش مهمی از اعتبار و ارزش بزرگترین استودیوی سینمایی جهان باشد. اما تصاحب پیکسار تنها اهداف اقتصادی را دنبال نمی کرد. دیزنی تصمیم داشت از انیماتورها و عوامل استودیوی پیکسار برای ساخت انیمیشن های خود استفاده کند و همین هم باعث شد انیمیشن های دیزنی هم پیشرفت محسوسی را تجربه کنند.

استودیوی پیکسار تا امروز 22 انیمیشن سینمایی را اکران کرده است. پروژه آن ها با اکران انیمیشن داستان اسباب بازی ها در سال 1995 آغاز شده و تا امروز ادامه دارد؛ جایی که انیمیشن نو پیکسار با نام روح به زودی در دسترس تماشاگران قرار می گیرد. پیکسار در طول همه این سال ها بیشتر از 14 میلیارد دلار از اکران انیمیشن های خود درآمد داشته تا میانگین آماری باورنکردنی 680 میلیون دلار برای هر فیلم را ثبت کند.

شاید جالب باشد بدانید آثار پیکسار در همه این سال ها پیروز شده اند 20 جایزه آکادمی اسکار، 8 جایزه گلدن گلوب، 11 جایزه گرمی و ده ها جایزه معتبر دیگر جهانی هنر را تصاحب کنند. این استودیوی امروز در 34 سالگی، معروف ترین و محبوب ترین استودیوی انیمیشن سازی در جهان است.

در این زمینه بخوانید:

بهترین فیلم هایی که درباره حوادث هوایی ساخته شده اند

بهترین مستندهای فوتبالی: از روایت زندگی مسی و رونالدو تا کلاس 92 منچستریونایتد

بهترین سریال هایی که تماشای آن ها در گرم ترین فصل سال توصیه می شود

متفاوت ترین فیلم های اکشن که از تماشای آن ها سیر نمی شوید

انیمیشن های پیکسار: از داستان اسباب بازی ها تا درون و بیرون

پیکسار پس از انتشار انیمیشن داستان اسباب بازی ها تصمیم گرفت انیمیشن زندگی باگ را اکران کند. نکته جالب درباره این انیمیشن اکران یک انیمیشن مشابه به نام مورچه ها از طریق استودیوی رقیب یعنی دریم ورکس بود که اختلافاتی میان این دو استودیو ایجاد کرد. پس از آن نوبت به داستان اسباب بازی ها 2 رسید که به عنوان آخرین انیمیشن نخستین قرارداد دیزنی و پیکسار اکران شود. انیمیشنی که به اعتقاد بسیاری از منتقدان یکی از بهترین دنباله های تاریخ سینما است. با ورود به قرن 21، پیکسار از انیمیشن کارخانه هیولا رونمایی کرد و پس از آن نوبت به در جستجوی نمو رسید؛ دو انیمیشنی که پیکسار برای ساخت آن ها حدود پنج سال کار کرد و در نهایت دو جایزه اسکار بهترین انیمیشن را برای هر دوی آن ها تصاحب کرد. این دو انیمیشن در کنار مجموعه داستان اسباب بازی ها به عنوان به یادماندنی ترین آثار پیکسار شناخته می شوند.

اما پیکسار با انیمیشن شگفت انگیزان که آن روزها نخستین انیمیشن انسان محور استودیو بود به دو جایزه اسکار دست پیدا کرد. پس از شگفت انگیزان نوبت به انیمیشن ماشین ها رسید که اگرچه در حوزه استفاده از جلوه های پویانمایی یکی از آثار مدرن پیکسار بود اما از نگاه داستانی چندان قدرتمند به نظر نمی رسید. ضعف های این انیمیشن با هشتمین انیمیشن بلند استودیو یعنی موش سرآشپز جبران شد تا پیکسار یک بار دیگر جایزه ارزشمند بهترین انیمیشن اسکار را تصاحب کند.

حالا به یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ سینما می رسیم. روایت یک عشق پساآخرالزمانی روباتیک دقیقا همان چیزی است که وال-ایی به تصویر کشید. انیمیشن وال-ایی برای پنج جایزه اسکار نامزد شد و در نهایت جایزه بهترین انیمیشن سال را به خانه برد. دهمین انیمیشن بلند پیکسار که آخرین آن ها در دهه نخست قرن 21 لقب می گیرد، بالا بود. ساخت انیمیشن بالا برای پیکسار پنج سال زمان نیاز داشت اما آن ها نه تنها جایزه بهترین انیمیشن اسکار را تصاحب کردند بلکه نامزد جایزه بهترین فیلم سینمایی اسکار هم شدند.

پیکسار با آغاز دهه 2010 میلادی سومین قسمت فرانچایز داستان اسباب بازی ها را اکران کرد. این انیمیشن نه تنها جایزه بهترین انیمیشن را برنده شد بلکه جایزه بهترین موسیقی متن اسکار را هم تصاحب کرد. پیروزیت دومین دنباله داستان اسباب بازی ها باعث شد تا پیکسار از دومین قسمت ماشین ها رونمایی کند. این انیمیشن پیکسار چندان مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار نگرفت و رکورد ضعیف ترین فروش آثار پیکسار تا آن روزها را ثبت کرد. به نظر می رسید شکست انیمیشن ماشین ها 2 آغاز سقوط استودیوی پیکسار باشد اما این اتفاق رخ نداد. آن ها با تغییر سبک انیماتورینگ و انیمیشن سازی خود عنوان نوی به نام شجاع را اکران کردند که نه تنها مورد توجه منتقدان قرار گرفت بلکه یک بار دیگر هم جایزه اسکار بهترین انیمیشن را برای پیکسار به همراه داشت.

حالا نوبت به پیش درآمد انیمیشن کارخانه هیولاها یعنی دانشگاه هیولاها می شود. عنوانی خارق العاده و محبوب که پس از سال ها برنامه ریزی به سالن های سینما راه پیدا کرده بود و فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. در ادامه معرفی انیمیشن های پیکسار به تاثیرگذارترین و یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ سینما یعنی درون و بیرون می رسیم. این انیمیشن روانشناختی هم جایزه بهترین انیمیشن اسکار را برای چندمین بار به پیکسار اختصاص داد.

متاسفانه انیمیشن بعدی پیکسار یعنی دایناسور خوب آن قدری که باید در برآورده کردن انتظارات پیروز نبود. به همین دلیل به نخستین ساخته پیکسار تبدیل شد که آمار فروش آن با ضرر به سرانجام رسید. به عبارت دیگر، این انیمیشن نخستین شکست تجاری پیکسار بود. در شرایطی که به نظر می رسید پیکسار از فلسفه شخصی اش فاصله گرفته، دنباله انیمیشن در جستجوی نمو با نام در جستجوی دوری اکران شد. به اعتقاد منتقدان این انیمیشن تاثیرگرفته ترین انیمیشن پیکسار از عناوین دیزنی بود اما پیروز شد به رکورد باورنکردنی سومین فیلم پرفروش سال 2016 دست پیدا کند.

پس از اکران ماشین ها 3 نوبت به یکی از متفاوت ترین آثار پیکسار می رسد؛ انیمیشن کوکو. این انیمیشن که برای نخستین بار جهانی پیکسار را به آمریکای لاتین می برد یک روایت متفاوت و پیکساری از مفاهیمی مانند خانواده و عشق بود. انیمیشن بعدی پیکسار، سیاست های دقیق این استودیو در سال های اخیر را نشان می دهد. بله درباره شگفت انگیزان 2 صحبت می کنیم که چهارده سال پس از انیمیشن نخست اکران شد اما آن قدر مورد انتظار بود که پیروز شد رکورد بهترین افتتاحیه اقتصادی یک انیمیشن را تصاحب کند.

انیمیشن داستان اسباب بازی ها 4 نه تنها این مجموعه را به طولانی ترین فرانچایز سینمایی پیکسار تبدیل کرد بلکه سرانجامی هم بر داستان تقریبا 24 ساله آن بود و جایزه بهترین انیمیشن اسکار را کسب کرد. شاید جالب باشد بدانید قسمت چهارم داستان اسباب بازی ها در حقیقت محبوب ترین و پرفروش ترین عنوان این مجموعه است. مدتی پیش، پیکسار از انیمیشن به پیش رونمایی کرد که اکران به دلیل شیوع ویروس کرونا به خوبی پیش نرفت.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1983

به "همه چیز درباره استودیوی پیکسار: کارخانه انیمیشن های دوست داشتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره استودیوی پیکسار: کارخانه انیمیشن های دوست داشتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید