چه طور از کچل شدن مان جلوگیری کنیم؟!

به گزارش فیس راز، اگر عاشق تراشیدن موی سرتان از ته نیستید، احتمالا دوست دارید همیشه موهایی پرپشت داشته باشید! اما چه طور می توان موها را پرپشت تر کرد و چه طور می توان از کچل شدن سر جلوگیری کرد؟

چه طور از کچل شدن مان جلوگیری کنیم؟!

کم پشتی مو و کچلی این روزها خیلی شایع شده است. فاکتورهایی که درکم پشتی و کچل شدن فرد نقش دارند شامل ژن، مصرف داروهایی خاص، کمبود مواد غذایی، کمبود ویتامین، قرار گرفتن در معرض اشعه یو وی و زندگی در منطقه ای آلوده، هستند.

آسیب های جدی روحی و جسمی، تغییرات هورمونی بعد از حاملگی و شیمی درمانی هم می توانند باعث کم پشت شدن موها و کچلی شوند. حتی آراستن موها با استفاده از مواد شیمیایی و یا با استفاده از اتو مو، سشوار و غیره هم می توانند باعث به وجود آمدن این مسائل شوند.

اگرچه نمی توان جلوی کچلی ژنتیکی را گرفت، اما می توان با تقویت موها از آسیب دیدن آنها و در نتیجه کم پشت شدن شان جلوگیری کرد. اگر موهاتان کم پشت است و حتی جاهایی از سرتان کچل شده، با این درمان های خانگی می توانید رشد موها را تقویت کنید.

1- درمان های روغنی

برای افزایش سرعت رشد مو و جلوگیری از کم پشت شدن آن، روغن زدن به موها و پوست سر یکی از بهترین کارهایی است که می توانید در خانه انجام دهید.

وقتی درمان های روغنی سر را انجام می دهید، به یاد داشته باشید که بهتر است روغن را برای 30 تا 45 دقیقه بر روی سرتان نگه دارید.

  • کمی روغن زیتون یا نارگیل را گرم کنید، نه داغ و سپس پوست سرتان را با آن ماساژ دهید.
  • کلاهی پلاستیکی یا یک کیسه پلاستیک روی سرتان بکشید و اجازه دهید روغن برای 30 دقیقه یا تمام شب بر روی سرتان بماند. بعد از آن سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.
  • از این درمان 2 یا 3 بار در هفته استفاده کنید.

2- عصاره رزماری

این وغن معجزه گر سرعت رشد موهاتان را افزایش می دهد. این روغن حاوی آنتی اکسیدان است که رشد مو را زیاد می کنند.

  • 3 تا 4 قطره عصاره رزماری (روغن رزماری) را با 2 قاشق غذاخوری از یک روغن پایه، مثلا روغن زیتون یا روغن نارگیل، مخلوط کنید.
  • این ترکیب را بر روی پوست سر و موهاتان بمالید و اندازهی سرتان را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید 30 دقیقه بر روی موهاتان بماند، سپس سرتان را مانند همیشه با شامپو بشویید.
  • برای بهترین نتیجه از این درمان 2 بار در روز استفاده کنید.

به غیر از عصاره رزماری، عصاره نعنا فلفلی و اسطوخودوس هم کارآمد خواهند بود.

3- آب پیاز

آب پیاز بدون خطر، طبیعی و موثر است. آب پیاز حاوی مقادیر بالایی سولفور است که به جلوگیری از کم پشتی و کچل شدن سر، کمک می کند.

  • یک پیاز میانه را له کنید و آن را از صافی بگذرانید و آب آن را بگیرید. برای اینکه بوی آن را تا حدودی از بین ببرید، چند قطره از عصاره هر گیاهی که می خواهید به آن اضافه کنید.
  • این آب را مستقیما روی پوست سرتان بریزید. اجازه دهید برای 30 دقیقه بر روی آن بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید.
  • از این درمان 1 یا 2 بار در هفته استفاده کنید.

4- چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و رشد مو را افزایش می دهد.

  • بعد از آنکه موهاتان را شستید، سرتان را با چای سبز خنک تازه دم کرده آب کشی کنید. اجازه دهید 10 دقیقه بر روی موهاتان بماند سپس آن را با آب سرد بشویید. از این درمان 2 تا 3 بار در هفته برای چند ماه استفاده کنید.

5- آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی ویتامنی های A، E و C است که تمامی آنها در ترمیم سلول های پوست سر، افزایش رشد مو و داشتن موهایی راق موثر هستند.

  • ژل آلوئه ورا را مستقیما بر روی پوست سرتان بزنید. اجازه دهید برای چند ساعت روی سرتان بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. از این درمان 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.

6- چای ترش

گل های چای ترش سرشار از موادی هستند که به پر پشتی موها کمک می کند و مانع از کچلی می شود. این ماده باعث ضخیم شدن موها، جلوگیری از موخوره، شوره سر و سفید شدن زود هنگام مو می شود.

  • 7 تا 8 عد برگ چای ترش به همراه تعدادی از گل های آن به دو فنجان روغن نارگیل خالص اضافه کنید. روغن را روی گاز بگذارید و تا جایی که گل ها و برگ ها سیاه شوند آن را گرم کنید. سپس آن را از صافی بگذرانید و اجازه دهید خنک شود.
  • قبل از رفتن به رختخواب سرتان را با این روغن ماساژ دهید و اجازه دهید تمام شب بر روی سرتان بماند. صبح روز بعد سرتان را بشویید.
  • از این درمان چند بار در هفته استفاده کنید.

7- انگور فرنگی هندی

این میوه که به نام آمله هم شناخته می شود، سرشار از ویتامین C است و به همین جهت درمانی عالی برای کم پشتی و افزایش رشد موها است. این ویتامین از شکستن و آسیب دیدن موها هم جلوگیری می کند.

  • اندازه مساوی از پالپ آمله و آب لیمو ترش را با هم مخلوط کنید و سر و پوست سرتان را به خوبی با آن ماساژ دهید. اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بر رئی سرتان بماند، سپس سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید. از این درمان 1 بار در هفته استفاده کنید تا مانع از ریزش موهاتان شود.
  • همچنین برای داشتن موهایی سالم هر روز آملا بخورید.

8- دخانیات را ترک کنید

سیگار کشیدن باعث می شود گردش خون در بدن به خوبی انجام نگیرد و در نتیجه خون زیادی به پوست سر نرسد و به همین دلیل رشد موها به کندی انجام گیرد.

تحقیقات نشان داده کشیدن سیگار می تواند ریزش مویی که در اثر افزایش سن در آقایان رخ می دهد را افزایش دهد. پس اگر از کم پشتی موهاتان رنج می برید، پزشکان به شما توصیه می کنند که سیگار را ترک کنید. برای اینکه در تصمیم تان ثابت قدم بمانید و دوباره سمت سیگار نروید، به یک پزشک مراجعه کنید.

9- رژیم غذایی سالمی داشته باشید

زمانی که صحبت از مبارزه با ریزش مو می شود، هر چیزی که می خورید به اندازه دارویی که روی سرتان استعمال می کنید مهم است.

در حقیقت رژیم غذایی بد که ویتامین و پروتئین کمی به بدن می رساند، می تواند دلیل کم پشت شدن سر و طاسی باشد.

  • هر روز اندازه زیادی سبزی و میوه بخورید تا ویتامین و مواد معدنی ضروری که بدن تان به آنها نیاز دارد را دریافت کند و رشد موهاتان افزایش یابد.
  • اندازه زیاد پروتئین بخورید چرا که درصد زیادی از مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. اما سعی کنید پروتئین بدن تان را از منابع غیر حیوانی تامین کنید.
  • ویتامین های ضروری برای رشد موها شامل ویتامین E، C، B کمپلکس و A است.

10- به طور مرتب چکاپ بدهید

بیماری ها و مسائل زیادی زیادی مانند تیروئید، بعضی عفونت ها و استرس می توانند باعث کم پشتی موها و، در بلند مدت، باعث کچلی شوند. به همین دلیل است که باید مرتبا سلامت خود را چک کنید.

  • اگر همیشه استرس دارید، تکنیک های کنترل استرس را یاد بگیرید.
  • اگر مبتلا به مسائل تیروئیدی، کم کاری یا پرکاری تیروئید هستید، حتما باید از دستورات پزشکتان طبعیت کنید.
  • اگر عفونت گرفته اید، سریعا آن را درمان کنید.
منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2212

به "چه طور از کچل شدن مان جلوگیری کنیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور از کچل شدن مان جلوگیری کنیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید