یافته های جدید درباره خواب بعدازظهر

به گزارش فیس راز، نتایج یک آنالیز نشان می دهد: خواب بعد از ظهر می تواند فرد را از نظر ذهنی هوشیار نگه دارد.

یافته های جدید درباره خواب بعدازظهر

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، محققان در یک آنالیز دریافتند: چرت منظم بعد از ظهر می تواند یکی از راه های هوشیار ماندن ذهن باشد.

در این آنالیز محققان به مطالعه الگوهای خواب 2214 فرد سالم 60 سال به بالا در چندین شهر عظیم چین پرداختند. حدود 1534 نفر از آنان روزانه بین پنج دقیقه تا دو ساعت چرت منظم عصرگاهی داشتند و 680 نفر دیگر نیز در بین روز نمی خوابیدند.

محققان در آنالیز های انجام گرفته دریافتند: خواب بعد از ظهر با آگاهی و هوشیاری مکانی، تسلط کلامی و حافظه فعال ارتباط دارد.

در این مطالعه آمده است: چرت نیمه روز علاوه بر کاهش احساس خواب آلودگی مزایای مختلفی دارد که از آن جمله می توان به تقویت حافظه، آماده شدن برای یادگیری، تقویت عملکرد اجرایی و افزایش ثبات عاطفی اشاره نمود هر چند این اثرات در همه افراد آنالیز شده مشاهده نشده است.

همچنین محققان تاکید کردند که بر اساس این مطالعه نمی توان نتیجه گیری کرد که چرت بعد از ظهر می تواند از زوال عقل و کاهش قدرت شناختی در افراد مسن جلوگیری کند یا اینکه تمایل به چرت نیمه روز از نشانه های زوال عقل است.

یکی از محققان مرکز تحقیقات آلزایمر در انگلیس نیز گفت: در حالیکه نتایج مطالعات دیگر حاکی از وجود ارتباطی بین تغییرات در کیفیت خواب است اما برای ایجاد تصویری واضح تر در خصوص ارتباط بین زوال عقل و خواب روز، ضروری است مطالعه جامع تری با آنالیز تعدادی از عوامل مرتبط با خواب و نه تنها چرت زدن انجام گردد.

همچنین محققان اظهار داشتند: افرادی که به طور منظم خواب نیمه روز دارند سطح تری گلیسیرید آنان بیشتر است که می توان گفت چرت زدن با بعضی از عوامل خطرزای بیماریهای قلبی عروقی در ارتباط است.

به گفته محققان یک نظریه برای یافته های این تحقیق این است که خواب واکنش ایمنی بدن را تنظیم می نماید و تصور می گردد که چرت زدن واکنشی تکاملی به التهاب است. همچنین افرادی که سطح بالاتری از التهاب در آنان وجود دارد بیشتر به چرت زدن عادت دارند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1615

به "یافته های جدید درباره خواب بعدازظهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته های جدید درباره خواب بعدازظهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید