تست حیوانی واکسن ایرانی mRNA ماه آینده به اتمام می رسد

به گزارش فیس راز، به گزارش خبرنگاران، وحید خدامی امروز در نشست ترویج علم با موضوع تشریح روش های ساخت واکسن کرونا که توسط جایزه مصطفی (ص) به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: فناوری mRNA فناوری جدیدی است که جذابیت های قابل توجهی دارد.

تست حیوانی واکسن ایرانی mRNA ماه آینده به اتمام می رسد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

وی با بیان اینکه این فناوری اولین فناوری بود که به واسطه آن اولین کارآزمایی بالینی را به خوبی طی کرد و منجر به تولید واکسن کرونا شد، گفت: شرکت آمریکایی 42 روز زمان برد که این واکسن را تحویل NIH(مؤسسه ملی سلامت آمریکا) بدهد و 20 روز بعد از آن به اولین فرد (تست انسانی) تزریق شد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولیدکننده واکسن مبتنی بر mRNA با بیان اینکه واکسن مدرنا اکنون در منفی 20 درجه در یخچال نگهداری می شود، گفت: این احتمال وجود دارد که در آینده در شرایط معمولی قابل نگهداری باشد.

وی در خصوص آخرین شرایط واکسن مبتنی بر mRNA گفت: ما توانستیم ماده اولیه را در تابستان تولید کنیم و تست های حیوانی را انجام دهیم.

خدامی اضافه نمود: تست های تکمیلی در میمون و تعیین سمیت خنثی سازی از واکسن در حال انجام است و امیدوار هستیم تا ماه آینده فاز حیوانی این واکسن را به خوبی طی کرده و به اتمام برسانیم.

روح الله درستکار مدیر یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولید واکسن و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله نیز گفت: تکنولوژی ای که در این شرکت برای تولید واکسن کرونا در پیش گرفته شده مبتنی بر ویروس غیرفعال است.

وی با بیان اینکه استفاده از این نوع ویروس کشته شده در تولید واکسن مزیت های نسبی به سایر روش های تولید واکسن دارد، گفت: اگر ویروس در یک نقطه جهش پیدا کند این واکسن می تواند پوشش ایمنی بهتری به فرد بدهد.

درستکار با بیان اینکه در راستای تولید این واکسن نیاز به آزمایشگاه سطح سه داشتیم، شرح داد: برخی از کشورها، آزمایشگاه سطح سه و چهار دارند اما ما پیش از این چنین آزمایشگاهی نداشتیم و از دستاوردهای اپیدمی کرونا، ایجاد چنین آزمایشگاه هایی در کشور بوده است.

مدیر یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولید واکسن با اشاره به شرایط این واکسن در این شرکت دانش بنیان گفت: ما توانستیم در حد خیلی بزرگ، ویروس های کرونا را غیرفعال کنیم و فاز یک و دوی حیوانی را به خوبی بگذرانیم. اکنون در فاز نهایی حیوانی و آزمایش روی میمون ها هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه مرحله تست روی میمون ها، مرحله حساس است، گفت: امیدوار هستیم تا یک ماه آینده مرحله سه حیوانی را به خوبی سپری کرده و وارد تست انسانی شویم.

وی با اشاره به تفاوت این واکسن با واکسن کوویران گفت: تفاوت زیادی بین این دو واکسن وجود ندارد اما میزان آنتی ژن و سویه انتخاب شده با یکدیگر تفاوت دارند.

درستکار با تأکید بر اینکه مرحله سوم حیوانی مرحله سخت و دشواری است، گفت: ما باید بتوانیم به خوبی این مراحل را طی کنیم تا به فرایند تولید واکسن برسیم. اگر مراحل را به خوبی طی کنیم می توانیم 20 میلیون دوز تولید واکسن کرونا داشته باشیم که این میزان بر اساس نیاز کشور، خیلی کم است و از این رو ورود شرکت های مختلف در فرایند های تولید واکسن ضروری به نظر می رسد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1619

به "تست حیوانی واکسن ایرانی mRNA ماه آینده به اتمام می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست حیوانی واکسن ایرانی mRNA ماه آینده به اتمام می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید