دنیا در تکاپوی کشف و فراوری واکسن کرونا

به گزارش فیس راز، مرکز پژوهش های مالی اتاق ایران گزارشی با عنوان دنیا در تکاپوی کشف و فراوری واکسن کووید-19 را ترجمه نموده؛ این گزارش در سایت Council on Foreign Relations (شورای روابط خارجه آمریکا) منتشر شده است.

دنیا در تکاپوی کشف و فراوری واکسن کرونا

در بخشی از این گزارش آمده است: جستجو برای یافتن واکسن ویروس کرونا به خوبی در حال اجرا است. دولت ها و محققان در کوشش هستند تا میلیاردها انسان را طی هجده ماه یا کمتر در برابر این ویروس مصونیت بخشند که چنین زمانی بی سابقه است. واکسن ها قبل از تأیید برای استفاده عمومی باید از منظر ایمنی و اثربخشی مورد آزمایش قرار گیرند که این فرآیند اغلب سال ها به طول می انجامد. دولت ها، سازمان های چندجانبه و شرکت های خصوصی میلیاردها دلار برای دستیابی به واکسن مؤثر برای ویروس کرونا تا سال 2021 هزینه نموده اند. ده ها مورد کاندید واکسن احتمالی در بیش از ده کشور، تحت آزمایش های بالینی قرار گرفته اند. بسیاری از دولت ها هشدار داده اند تا زمانی که به واکسن کووید-19 دست پیدا ننمایند، زندگی روزمره نمی تواند به حالت عادی بازگردد. آزمایش های بالینی تسریع شده در دست انجام است، اما فراوری واکسن اغلب سال ها به طول می انجامد. البته فراوری واکسن به تنهایی کافی نیست. بسیاری از کشورها با چالش فراوری مقادیر لازم برای تأمین واکسن مورد احتیاج همه شهفرایندان خود روبرو هستند و رقابت بر سر اینکه چه کسی واکسن را آماده کند، رو به افزایش است.

فراوری واکسن کووید-19 در چه مرحله ای واقع شده است؟

در بخشی از گزارش آمده است: بیش از صد واکسن در مرحله توسعه پیش بالینی توسط شرکت های دارویی، مؤسسات دانشگاهی و سازمان های دولتی قرار دارند. بیش از هفتاد مورد توسط سازمان بهداشت دنیای در حال پیگیری است. ده ها کاندید واکسن، در بیش از ده کشور، در حال حاضر تحت آزمایشات بالینی قرار دارند.

در بخش دیگر گزارش درباره گروه هایی درگیر فراوری واکسن آمده است: واکسن ها اغلب نتیجه همکاری جمعی شرکت های دارویی خصوصی با مراکز بهداشت عمومی یا آزمایشگاه های دانشگاهی هستند. دولت ها، بخش خصوصی، نهادهای بین المللی و مؤسسات تحقیقاتی و غیرانتفاعی در حوزه فراوری واکسن کووید 19 فعالیت می نمایند.

همچنین درباره فعالیت بخش خصوصی نوشته اند: صنعت داروسازی بیشتر بر کشف واکسن تمرکز دارد. شرکت های مختلف از شرکت های نوپای بیوتکنولوژی گرفته تا غول هایی مانند جانسون اند جانسون و شرکت چینی سینوفارم به سرعت کوشش های تحقیق و توسعه خود را به واکسن کووید-19 معطوف نموده اند. در حالی که تحقیقات اولیه در خصوص یک کاندید واکسن معمولاً با بودجه دولتی انجام می گردد، اما قسمت اعظم بودجه برای توسعه بالینی واکسن معمولاً از منابع خصوصی تأمین می گردد.

آیا می توان سرعت فراوری واکسن را افزایش داد؟

در این گزارش در پاسخ به این پرسش گفته شده: بسیاری از کارشناسان معتقدند که جدول زمانی دوازده تا هجده ماهه که توسط مقامات آمریکایی برای واکسن کووید-19 بیان شده بسیار خوش بینانه است. در شرایط عادی که طی آن مراحل فراوری واکسن اتفاق می افتد، فراوری واکسن به طور متوسط هشت تا پانزده سال طول می کشد تا از آزمایشگاه به دست تأمین نمایندگان خدمات بهداشتی برسد. سریع ترین واکسنی که تا به امروز فراوری شده پنج سال به طول انجامیده است. با این وجود در خصوص این همه گیری، محققان در سراسر دنیا با انجام مراحل توسعه واکسن و به طور همزمان با نگاه به فناوری های جدید، در حال تسریع فرایند فراوری واکسن کووید-19 هستند. توماس جی بالی کای از کارشناسان شورای روابط خارجی (CFR) می گوید: آنچه در خصوص کووید-19 متفاوت از سایر بیماری هاست، کوشش بسیار عظیم دنیای برای فراوری واکسن است. هر نهادی که در این زمینه فعالیت دارد، به طور گسترده به دنبال واکسن کووید-19 است. اما سرعت بخشیدن به آزمایشات بالینی سخت است، زیرا توسعه آنتی بادی ها در بدن احتیاجمند زمان است. انجام آزمایش به وسیله قرار دادن هدفمند افراد در معرض بیماری می تواند روش دیگری برای کاهش زمان آزمایشات باشد، اما از نظر اخلاقی بحث برانگیز است. روش دیگری که محققان به دنبال سرعت بخشیدن به فرایند کار هستند، تمرکز بر روینمودهای جدید است. واکسن های مبتنی بر RNA و DNA می توانند بسیار سریع تر از واکسن های معمولی فراوری شوند که به ماه ها زمان برای رشد پادتن ها در سلول های حیوانی یا حشرات احتیاج دارد. با این حال، هیچ یک از آنها برای استفاده تجاری تأیید نشده است. ده نفر از داوطلبان آزمایشات بالینی کووید-19، متعلق به شیوه مبتنی بر RNA یا DNA هستند.

آیا واکسن می تواند به همه گیری ویروس کرونا سرانجام دهد؟

در این گزارش آمده است: مقامات دولتی در سراسر دنیا تأکید نموده اند که تا زمانی که واکسن بیماری کشف نگردد، همه گیری احتمالاً سرانجام نخواهد یافت. با این وجود، حتی پس از تأیید واکسن، چالش عظیم فراوری کافی آن برای جمعیت دنیا همچنان وجود دارد. تخمین زده می گردد که یک میلیارد دوز واکسن فقط برای واکسیناسیون کادر درمان و سایر صنایع ضروری در سطح دنیا مورد احتیاج خواهد بود و این تنها در شرایطی است که برای هر فرد فقط یک دوز لازم باشد.

این امر از یک طرف، انگیزه کشورها را برای فراوری واکسن در مقیاس وسیع فراهم نموده است و از طرف دیگر، آن ها را به دلیل ترس از فراوری بالقوه محدود واکسن، در برابر یکدیگر قرار داده است. در حالی که برزیل، چین و هند همگی دارای صنایع عظیم واکسن سازی هستند، اما جزء پرجمعیت ترین کشورها قرار دارند و می توانند در تأمین واکسن، شهفرایندان خود را پیش از بقیه کشورها در اولویت قرار دهند. بعضی از کشورها به دنبال توافق انحصاری با فراورینمایندگان واکسن هستند تا از کمبودهای داخلی جلوگیری نمایند. برزیل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا همه با شرکت داروسازی دانشگاه آکسفورد، آسترازنکا برای صدها میلیون دوز واکسن وارد معامله شده اند. توماس بالی کای، از کارشناسان شورای روابط خارجی (CFR) هشدار داده است که جنگ های مناقصه بر سر واکسن منجر به توزیع نابرابر واکسن و در نهایت، عدم پیروزیت در جلوگیری از گسترش بیماری می شوند.

در رأس همه این چالش ها، نگرانی مردم در خصوص کشف سریع واکسن قرار می گیرد. نظرسنجی گالوپ در ماه ژوئیه تا اوت نشان داد که بیش از یک سوم از آمریکایی های حاضر در نظرسنجی پس از کشف واکسن کرونا به دنبال آن نخواهند رفت. علاوه بر این، دانشمندان هنوز در حال آنالیز چگونگی رفتار ویروس کرونا هستند و در کوشش اند تا به بسیاری از پرسش های مردم در خصوص خطر ایجاد شده و محافظت از واکسن پاسخ دهند. این آنالیز ها شامل کارآیی واکسن در برابر ویروس کرونا است، اگرچه محققان اشاره دارند که جهش ویروس لزوماً به معنای تغییر در عفونت یا کشندگی آن نیست. آن ها معتقدند تنها کشف چنین جزئیاتی در خصوص ویروس به فراوری واکسن پیروز یاری می نماید.

متن کامل گزارش مرکز پژوهش های مالی اتاق ایران را اینجا بخوانید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1344

به "دنیا در تکاپوی کشف و فراوری واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا در تکاپوی کشف و فراوری واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید