خبرنگاران پیغام تبریک به پیروز انتخابات آمریکا، معضلی برای مرکل

به گزارش فیس راز، تهران- خبرنگاران- نامشخص بودن و به طول انجامیدن فرایند اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشکلاتی را برای مقامات دیگر کشورها به منظور تبریک گفتن به نامزد پیروز این انتخابات به وجود آورده است.

خبرنگاران پیغام تبریک به پیروز انتخابات آمریکا، معضلی برای مرکل

به گزارش خبرنگاران، این که مقامات کشورهای دیگر از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تبریک بگویند، امری طبیعی است. اما این اتفاق قرار است کی و چگونه رخ دهد. دفتر صدراعظم آلمان برای این منظور چند سناریوی مختلف را در نظر گرفته است.

از یک سو در سیاست بین الملل رسم خوبی است که سریع به یک برنده انتخابات تبریک گفته گردد. از دیگر سو ، مرکل نمی تواند تا زمانی که در نتیجه انتخابات تردید وجود دارد، به رئیس جمهوری آینده ایالات متحده تبریک بگوید. به خصوص که تغییر قدرت تا 20 ژانویه رخ نخواهد داد.

تارنمای شبکه ان تی وی آلمان امروز (پنج شنبه) در این رابطه نوشت: پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، میلیون ها نفر شمارش آرا را نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر دنیا دنبال می نمایند و منتظرند ببینند که آیا جو بایدن دموکرات به کاخ سفید وارد می گردد یا دونالد ترامپ چهار سال دیگر در آنجا می ماند.

برای اکثریت قریب به اتفاق مردم ، انتخابات زمانی تمام می گردد که رسانه های اصلی ایالات متحده برنده را اعلام نمایند. این می تواند خیلی زود اتفاق بیفتد ، به عنوان مثال اگر بایدن 6 رای الکترال ایالت نوادا را از آن خود کند کار برای ترامپ تمام می گردد، طبق محاسبات فاکس نیوز بایدن 270 رای الکترال را در جیب خود دارد و این اکثریت آراء لازم کالج الکترال خواهد بود. با این حال به عقیده شبکه سی ان ان و نیویورک تایمز ، نامزد دموکرات برای رسیدن به این رقم 17 رأی کم دارد، آنها هنوز نتایج آریزونا را قطعی نمی دانند. اما به محض این که چنین اتفاقی بیفتد و آرا نوادا نیز به بایدن برسد ، او از مرز جادویی عبور می نماید.

البته ترامپ می تواند هنوز پرونده های قضایی را پی گرفته و موارد جدیدی را مطالبه کند. در این صورت نیز حامیان دموکراتها در ایالات متحده و احتمالاً بسیاری از اروپایی ها خیالشان راحت خواهد بود. اما حداقل برای یک نفر در آلمان یعنی آنگلا مرکل این شرایط مشکل ایجاد می نماید.

این پرونده به قدری دیپلماتیک است که وزارت دادگستری آلمان چندین سناریو محرمانه برای آن تهیه نموده است. سناریوی یک که به نظر نمی رسد اتفاق بیافتد یک پیروزی آشکار برای بایدن یا ترامپ است. در این مورد دو نامه تبریک کمی متفاوت ، یکی برای بایدن و دیگری برای ترامپ در دسترس است.

سناریوی دو: بایدن با فاصله کم پیروز می گردد اما باید منتظر ماند تا نتیجه نهایی شمارش آرا در ایالت های در حال چرخش مانند پنسیلوانیا اعلام گردد. در سناریوی سوم نیز یک پیروزی بایدن وجود دارد اما ترامپ آن را به رسمیت نمی شناسد. در این صورت مراحل قانونی تا رسیدگی دیوان عالی کشور به شکایات ترامپ دنبال خواهد شد.

در حال حاضر هیچ پیغام تبریک آماده شده ای برای سناریوی دوم یا سوم وجود ندارد. هنگامی صدراعظم به برنده انتخابات تبریک می گوید که در مدت کوتاهی در خصوص آن تصمیم گیری گردد. با این حال، هدف برلین دستیابی به بسته ترین واکنش ممکن از سوی کشورهای اتحادیه اروپا و جلوگیری از اقدامات تکروانه شبیه تبریک دیروز نخست وزیر اسلوونی به ترامپ است. حداقل برلین و پاریس ، مطابق برنامه ای که در دفتر صدراعظم ارائه شده ، می خواهند با هم همکاری نمایند.

چهار سال پیش نیز مرکل صدراعظم باید به ترامپ که در آن موقع انتخاب شده بود تبریک می گفت. او این کار را به روشی کاملاً ویژه انجام داد: او به ارزشهای مشترک آلمان و ایالات متحده اشاره و صراحتا از دموکراسی ، آزادی ، احترام به حقوق و شرافت افراد بدون توجه به اصل ، رنگ پوست ، مذهب ، جنسیت ، گرایش جنسی یا نگرش سیاسی دفاع کرد. لحنی که در آن موقع مرکل در تبریکش به کار برد به عنوان یک ضربه تند و شدیداللحن علیه ترامپ فهمیده می شد، اما در واقعیت احتمالاً به همین منظور نیز بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1400

به "خبرنگاران پیغام تبریک به پیروز انتخابات آمریکا، معضلی برای مرکل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیغام تبریک به پیروز انتخابات آمریکا، معضلی برای مرکل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید