مومنان سالم ترند

به گزارش فیس راز، شیوه زندگی مهم ترین ابزار برای حفظ و ارتقای سلامت است و از بین دوازده عامل موثر در شیوه زندگی سلامت مدار چهار عامل (ایمان به خداوند، فعالیت فیزیکی منظم، تغذیه خوب و مدیریت استرس ها و هیجان های زندگی) از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. ایمان به خداوند عاملی جدی در شیوه زندگی است که پس از سال ها فراموشی،

مومنان سالم ترند

مومنان سالم ترند

نویسنده:دکتر محمدعلی حیدرنیا - متخصص پزشکی اجتماعی

شیوه زندگی مهم ترین ابزار برای حفظ و ارتقای سلامت است و از بین دوازده عامل موثر در شیوه زندگی سلامت مدار چهار عامل (ایمان به خداوند، فعالیت فیزیکی منظم، تغذیه خوب و مدیریت استرس ها و هیجان های زندگی) از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. ایمان به خداوند عاملی جدی در شیوه زندگی است که پس از سال ها فراموشی، اکنون در محافل علمی و سلامتی جهان مورد توجه واقع شده است و متخصصان جهانی سلامت می گویند: وقت آن رسیده که به بعد معنوی سلامت توجه شود و آن عبارت است از: اعتقاد به خالق برتر و نظم حاکم بر جهان هستی و معنی دار بودن زندگی. توجه به معنویت، پاسخ به یکی از نیازهای ضروری انسان بوده و کمبود آن مانند کمبود سایر موارد ضروری برای حیات انسان مانند کمبود ویتامین ها عوارض ناگوار و بیمارگونه فراوانی را در پی خواهد داشت.

این عامل به صورت مستقیم در سلامت معنوی و به صورت غیرمستقیم در همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت تاثیرگذار است و برای دستیابی به سقف حداکثری سلامت نقش ویژه ای را ایفا می کند. در محیط فیزیکی، اجتماعی و روانی اطراف ما عوامل زیادی وجود دارند که تهدید کننده سلامت بوده و تعدادی از آنها از کنترل ما خارج هستند. درساده ترین شکل ایمان به خالق برتر و یک نیروی ماوراءالطبیعه قدرت و تحمل ما را در پیشگیری و از هم پاشیدگی ناشی از این عوامل مخرب افزایش می دهد. در کتاب ارزشمند رهکردهای سلامت زیستن می خوانیم که: اعتقاد به معنی داشتن زندگی، نظم حاکم بر جهان و قدرت برتر است که به زندگی فرد مفهومی ژرف تر می بخشد و روح انسان را فراتر از فرد به گذشت و بخشش و رسیدگی به نیازهای دیگران بیش از نیازهای خود فرامی خواند. پرورش روح به هر شیوه ای که انجام پذیرد نتیجه اش فرا رفتن از رنج های انسان است، ارتباط با خالق برتر از طریق عبادات، آیین ها و مراسم به زندگی فرد معنایی تازه می بخشد. افراد سالم از نظر روحی، اهدافی اساسی را در زندگی دنبال می کنند. آنها آموخته اند که چگونه عشق به شادی و آرامش را احساس کنند و به خود و به دیگران برای دستیابی به ظرفیت هایشان یاری رسانند.

علایم و نشانه های برخورداری از معنویت چیست؟ در یک مقایسه اگر بهداشت جسمی را داشتن بدنی سالم با کارکرد مطلوب بدانیم، شخص برخوردار از بهداشت معنوی، توجه و کوشش برای دستیابی به کمال داشته، اخلاقیات و اصول تعریف شده ای دارد و هدفی متعالی را در زندگی دنبال کرده و متعهد به ارزش های والا و خالق برتر است. مختصر این که، ایمان به خداوند و خالق برتر، انسان را در توفان های مهیب زندگی و موقعیت های اضطراب آور و غیرقابل پیش بینی به صورت سپری محکم حفظ می کند. ایمان و معنویت در ساده ترین شکل آن همچون واکسنی است که ما را در هجوم بیماری های روانی یاری می کند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1905

به "مومنان سالم ترند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مومنان سالم ترند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید