نشست شانگهای زیر سایه سنگین کرونا

به گزارش فیس راز، بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، امروز (سه شنبه) به صورت ویدئویی در روسیه شروع شد.

نشست شانگهای زیر سایه سنگین کرونا

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

این نشست با حضور نارندرا مودی، نخست وزیر هند، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، عمران خان، نخست وزیر پاکستان و سران دیگر کشورهای عضو و ناظر به صورت مجازی برگزار شده است.

جهان کرونایی و مهمترین موضوعات سیاسی، مالی و امنیتی منطقه ای و بین المللی در دستور کار این نشست واقع شده است.

رئیس جمهوری چین پیشنهاد ایجاد کانال ارتباطی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای جلوگیری از بیماری های عفونی را مطرح نموده است.

ولادیمیر پوتین هم در سخنانی گفت که روسیه آماده همکاری در رابطه با کووید-19 با تمام کشورهاست و با سیاسی شدن این موضوع مخالف است. پوتین همچنین گفت، تمام واکسن های روسیه برای مقابله با کووید-19 اثرگذار هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست سازمان همکاری شانگهای عنوان نمود، کشورش از ایده تامین دارو و کالاهای ضروری برای کشورهای احتیاجمند حمایت می نماید.

پوتین خاطر نشان کرد، همه واکسن های روسیه علیه کووید 19 موثر هستند.

او تاکید نمود: ما دو واکسن ثبت شده در روسیه داریم و آزمایشها تا کنون تایید نموده اند که این واکسنها ایمن هستند، هیچ عوارضی ندارند و موثر هستند. واکسن سومی هم در دست فراوری است. آنها موثر هستند و کسانی که با آنها واکسینه شده و بعدا با افراد مبتلا به کروناویروس تماس پیدا نموده اند خودشان این بیماری را نگرفتند و یا علایمی خفیف نشان دادند.

پوتین خاطر نشان کرد:ما برای همکاری آماده هستیم و پیشنهاد داده ایم که از سیاسی سازی این مساله خودداری نمایند با توجه به این حقیقت که مردم سراسر جهان امروز احتیاج به واکسنها دارند. ما آماده همکاری با هر کشوری در جهان هستیم.

پوتین در ادامه گفت، روسیه در زمانی رئیس سازمان همکاری شانگهای است که کشورهای عضو آن با همه گیری کروناویروس روبرو هستند و این شرایط باعث تغییراتی در دستور کار سازمان شامل تقویت تعامل میان کشورهای عضو آن در حوزه های بهداشت و حفظ جان و سلامت شهروندان شده است.

وی اضافه کرد: امروز ما قرار است که برنامه جامع برای سازمان در حوزه مبارزه با همه گیری و همچنین یک بیانیه ویژه در مورد موضوع کروناویرس تصویب کنیم.

به گفته پوتین، روسیه حدود نیم میلیون کیت برای آزمایشهای کروناویروس و همچنین دستگاه های دماسنج غیرتماسی را برای کشورهای سازمان همکاری شانگهای اعطا نموده است. او توضیح داد، تیم های پزشکی روسیه به قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان فرستاده شده اند.

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان از اعضای دائم و ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس عضو ناظر این سازمان هستند.

پوتین همچنین از سازمان همکاری شانگهای خواست تا از تعهد الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان برای ایجاد شرایط حل و فصل مسالمت آمیز بحران قره باغ حمایت نمایند. او گفت: همگی ما باید از علی اف و پاشینیان در تلاششان برای ایجاد شرایط حل مسالمت آمیز در این منطقه و یافتن راه حلی که در راستای منافع بلندمدت توسعه روابط آن دو کشور باشد، حمایت کنیم. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1402

به "نشست شانگهای زیر سایه سنگین کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست شانگهای زیر سایه سنگین کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید