کشاورزی حفاظتی؛ شاه کلید اجرای طرح جهش فراوری در دیمزارها

به گزارش فیس راز، خبرنگاران/کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: کشاورزی حفاظتی شاه کلید اجرای طرح جهش فراوری در دیمزارها است.

کشاورزی حفاظتی؛ شاه کلید اجرای طرح جهش فراوری در دیمزارها

فرید سپری امروز (17 مهر) در اولین جلسه استانی طرح جهش فراوری در دیمزارهای استان اظهار کرد: سال جاری طرح جهش فراوری با تاکید بر اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح 14 هزار و 300 هکتار از اراضی استان کردستان اجرایی می گردد.

وی اسم کرد: طرح جهش فراوری در دیمزارهای استان کردستان با کوله باری از تجربیات طرح پروژه امنیت غذایی به مدت دوسال است در استان کردستان اجرا می گردد و در سال گذشته توفیقات زیادی نصیب زارعان استان شد.

سپری با بیان اینکه سال جاری طرح جهش فراوری در 15 استان کشور اجرا می گردد؛ اضافه کرد: در سال گذشته 27 درصد سطح اجرایی جهش فراوری کشور در کردستان بود و سال جاری 18 درصد از طرح در اراضی کردستان اجرا می گردد.

وی با اشاره به اجرای پیروز طرح جهش فراوری در کردستان توضیح داد: در سال گذشته طرح جهش فراوری در کردستان یک کار تیمی و هماهنگ با کوشش خوب کارشناسان بخش کشاورزی و همکاری مثال زدنی زارعان اجرا شد.

سپری با بیان اینکه باید اطلاعات سال گذشته طرح جهش فراوری در سامانه ثبت گردد؛ اظهار داشت: با اولویت کاری هرچه زودتر برنامه سال گذشته تکمیل و بسته گردد و برنامه ثبت نام کشاورزان در طرح جهش فراوری سال زراعی پیش رو آغاز گردد.

وی با اشاره به اینکه 88 درصد اراضی استان دیم است اذعان کرد: در سفر قریب الوقوع هیئت دولت به کردستان مطالبه آبی کردن دیمزارهای استان به جد پیگیری خواهد شد.

سپری ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین اراضی زراعی استان دیم است، ما باید از برنامه هایی که در راستای افزایش و پایداری فراوری در دیم زارها است به شدت حمایت کنیم.

وی از تمام مدیران و کارشناسان بخش زراعت استان خواست که اولویت کاری خود را در اجرای طرح جهش فراوری در دیمزارهای استان قرار دهند و در این راستا به صورت هفتگی جلسات برگزار و گزارشات به استان ارسال گردد.

سپری در ادامه به اصول کشاورزی حفاظتی اشاره و توضیح داد: حفظ بقایا در خاک، تناوب در کشت و کم خاک ورزی و بی خاک ورزی از مهمترین اصول کشاورزی حفاظتی است که باید در طرح جهش فراوری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تنوع کشت های زراعی استان اذعان کرد: باید سطوح برنامه ابلاغی کشت های پاییزه در استان به خوبی اجرا گردد و از جا کاری گندم در اراضی اجتناب گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با تاکید بر مصرف بذرهای گواهی شده در استان اظهار داشت: باید اقدام اساسی در جهت توزیع بذرهای گواهی شده گردد و کشاورزان به این باور برسند که استفاده از این بذرها تاثیر بسزایی در افزایش فراوری خواهد داشت.

وی ادامه داد بحث تغذیه و استفاده از کودهای مناسب در اجرای طرح جهش فراوری باید به خوبی مدنظر قرار بگیرد و زارعان استان در زمان کاشت و هم داشت محصول با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی از کودهای مناسب استفاده نمایند.

بیش از 70 درصد فراوریات کشاورزی کردستان در بخش زراعت است

فرید سپری با مهم خواندن اجرای طرح جهش فراوری در استان اظهار داشت: بیش از 70 درصد فراوریات کشاورزی کردستان در بخش زراعت است و به همین جهت باید طرح ها و دستاوردهای علمی بخش زراعت را به خوبی در استان دنبال و اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش دامپروری وابسته به بخش زراعت است؛ یادآورشد: هدف از اجرای این طرح افزایش و پایداری فراوری در محصول استراتژیک گندم است و باید در این راستا به نحو احسن عمل کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی بر اشرافیت کامل مدیران و کارشناسان بخش زراعت استان بر اجرای طرح جهش فراوری در استان تاکید نمود و خواهان انتقال یافته های علمی و تجربی بخش زراعت به کشاورزان شد.

وی ادامه داد: باید محققان و کارشناسان ما در کنار کشاورزان و گام به گام در راستای توسعه کشاورزی پایدار گام بردارند و یافته های علمی در عمل در اراضی کشاورزی به فعالیت درآید.

سپری در خاتمه بر ترویج و اشاعه کشت های حفاظتی در استان تاکید نمود و اضافه کرد: باید تمام مجموعه با اعتقادی پایدار به کشاورزی حفاظتی و ترغیب کشاورزان پیشرو در راستای نهادینه کردن کشاورزی حفاظتی مثمر ثمر می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خواهان همکاری رسانه ها و مطبوعات استان در جهت توسعه کشت حفاظتی در استان شد و اظهار داشت: کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی پیغام های مناسب و تاثیرگذار را در رسانه ها فضای مجازی منتشر نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1930

به "کشاورزی حفاظتی؛ شاه کلید اجرای طرح جهش فراوری در دیمزارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی حفاظتی؛ شاه کلید اجرای طرح جهش فراوری در دیمزارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید